Skip to main content

VEELGESTELDE VRAGEN

Wat is post.vlaanderen?

Om het bestellen van postophaling en mailings aanzienlijk te vereenvoudigen, schreef het agentschap Facilitair Bedrijf een omvangrijke tender uit. Het ging daarbij op zoek naar de beste partner om een raamovereenkomst voor post en aanverwante diensten te sluiten. Na een intensieve tenderprocedure werd het lot postophaling A1 op 19 december 2022 gegund aan IPEX (sluiting 16 maart 2023). Opdat je onmiddellijk kan genieten van alle voordelen van het raamcontract, lanceerden we dit centraal bestelpunt: post.vlaanderen. Hier kan je postophaling en mailings “bestellen”, zonder vooraf een bestek op te maken. We hanteren immers vaste prijzen, centraal onderhandeld door het agentschap Facilitair Bedrijf.

Waarom post.vlaanderen?

Post.vlaanderen wil het jou makkelijk maken om postophaling en mailings te bestellen. Het agentschap Facilitair Bedrijf onderhandelde vaste prijzen. Die krijg je automatisch aangeboden bij post.vlaanderen. Je hoeft vanaf nu zelf dus geen bestekken meer uit te schrijven en offertes op te vragen. Je hebt de garantie dat je bij post.vlaanderen kwaliteit krijgt tegen een heel scherpe prijs. Daardoor kan je sneller en makkelijker werken. Minder administratie, meer digitalisatie – daar doen we het voor!

Wie kan gebruik maken van post.vlaanderen?

Alle entiteiten van de Vlaamse overheid. In grote lijnen zijn dat: Vlaamse ministeries, kabinetten van Vlaamse ministers, het Vlaams Parlement, de Vlaamse Gemeenschapscommissie, verzelfstandigde agentschappen, strategische adviesraden, Vlaamse openbare instellingen en ocmw’s, (cod. 11/10/2013, arts. II.2, II.3, en II.8). Provincies niet voor postophaling, maar wel voor mailings. Steden en gemeenten zijn van deze raamovereenkomst uitgesloten. Twijfel je? Contacteer ons op 02 641 12 00.

Wie zit er achter post.vlaanderen?

IPEX. Na een intensieve tenderprocedure sloten we op 16 maart 2023 een raamcontract voor post en aanverwante diensten met het agentschap Facilitair Bedrijf.

IPEX Is een duurzaam IT bedrijf met vestigingen in Kontich (bij Antwerpen), Sint-Renelde (bij Brussel) en Herstal (bij Luik). IPEX biedt haar klanten een online portaal voor de opvolging van poststukken en mailings. Wij beschikken over een uitgebreid team van accountmanagers die productietechnisch een aardig woordje kunnen meespreken. Samen vormen we een team van 140 professionals die 24/7 met post, print en digitalisatie bezig zijn.

Op welk bestek/gunning is post.vlaanderen gebaseerd?

Het concept voor post.vlaanderen wordt beheerd en gedekt onder de bepalingen van bestek 2020/HFB/SUIG/33771 opgesteld door de Vlaamse overheid / Agentschap Facilitair Bedrijf. Dit bestek werd op 19/12/2022 gegund en kende sluiting onder referentie TPR/HM/2020_33771 voor de loten C2 en A1.

Hoe lang loopt de overeenkomst?

De overeenkomst tussen het Facilitair Bedrijf van de Vlaamse Overheid en post.vlaanderen werd gesloten op TBD maart 2023, en heeft een looptijd van 4 jaar. De looptijd is daarna nog verlengbaar met 1 jaar.

Concreet loopt de overeenkomst dus ten minste tot 2027 met de mogelijkheid tot verlenging behoudens eventuele eerder uitputting van de geraamde budgetten.

Garandeert post.vlaanderen de beste prijzen van de markt?

Indien u kiest voor een andere leverancier zal u de wet voor overheidsopdrachten moeten respecteren en een aanbestedingsprocedure moeten opstarten.
Dankzij post.vlaanderen is dit niet nodig en kan u meteen genieten van de door de Vlaamse Overheid aangestelde vertrouwenspartner.

Is de vorige raamovereenkomst met Postalia/Easypost nog geldig?

Neen, deze is definitief beëindigd op 17 maart 2023. Dat wil zeggen dat de contractuele modaliteiten van de toenmalige uitvoeringsovereenkomst niet meer van toepassing zijn voor de vorige dienstverlener.

Welke postdiensten zijn voorzien in post.vlaanderen?

Wij bieden dagelijkse post ophalingen en frankering van nationale en internationale zendingen. Dit betekent prior zendingen, non prior zendingen, aangetekende zendingen, pakketten en grote volumes.
Zo besteed je minder tijd aan administratie, en heb je eindelijk meer tijd voor digitalisatie.

Hoe verloopt het toetredingsproces?

Het Facilitair Bedrijf voorziet een toetredingsovereenkomst die gestandaardiseerd is. Neem gerust contact met ons op om dit document te bekomen.

Ik vind het antwoord op mijn vraag niet terug. Wat moet ik doen?

U kan steeds contact opnemen met de klantenbegeleidingsdienst van post.vlaanderen via hallo@post.vlaanderen of met uw huidige contactpersoon van post.vlaanderen.

Voor specifieke vragen i.v.m. algemene informatie over post.vlaanderen of de toetreding tot de raamovereenkomst tussen het Facilitair Bedrijf van de Vlaamse Overheid en post.vlaanderen, kan u contact opnemen met de verantwoordelijken binnen post.vlaanderen:

Ezra Vanharen – ezra@post.vlaanderen – 0492/777.175

Nathan Vanharen – nathan@post.vlaanderen – 0485/333.100